Vinkit hyvään uneen

Nukkumisen tärkeyttä korostetaan joka paikassa. Miksi se on niin tärkeää? Mitä sinun pitäisi tehdä saadaksesi laadukasta unta ja tunteaksesi olosi virkeäksi, kun heräät aamulla? Tässä kirjoituksessa kerromme, miksi riittävä ja levollinen uni on niin tärkeää. Annamme lisäksi vinkkejä hyvän unen varmistamiseksi ja kerromme, millainen määrä unta riittää millekin ikäryhmälle.

Miksi hyvä uni on tärkeää?

Unettomuus vaikuttaa haitallisesti henkiseen ja fyysiseen terveyteen. Se heikentää immuunijärjestelmääsi REM-unen (rapid eye movement) aikana vapautuvien korjaavien hormonien puutteen vuoksi. Se vaikuttaa yleiseen mielialaasi sekä kykyysi keskittyä tehtäviin. Riittämätön uni voi olla vaarallista tietyissä tilanteissa, kuten autolla ajaessa tai raskaiden koneiden käytössä, koska se heikentää reaktioaikaa ja päätöksentekokykyä. Unenpuute on myös yhdistetty lisääntyneeseen diabeteksen, liikalihavuuden, korkean verenpaineen, sydänkohtauksen, aivohalvauksen ja muiden kroonisten sairauksien riskiin.

Vinkkejä laadukkaaseen uneen

Laadukkaan unen saaminen vaatii oikeanlaisia rutiineja. Tässä muutamia vinkkejä keskeytymättömään, laadukkaaseen lepoon.

  • Pistä puhelin pois. Kännykän tai television näytön tuijottaminen ennen nukkumaanmenoa estää sinua rauhoittumasta. Sulje some, sähköposti, myöhäisillan rikosdokumentit ja Pay N Play kasinot hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
  • Vältä kofeiinia myöhään päivällä. Kofeiinin piristävä vaikutus voi häiritä luonnollista vuorokausirytmiämme, joten yritä olla juomatta kofeiinia sisältävää kahvia tai teetä enää illalla.
  • Vältä myöhäisillan välipaloja. Syöminen juuri ennen nukkumaanmenoa voi johtaa ruoansulatushäiriöihin, jotka pitävät sinut hereillä.
  • Luo pimeä ympäristö. Valolle altistuminen estää nukahtamisessa auttavan melatoniinin tuotantoa, joten valojen himmentäminen tai pimennysverhojen käyttö auttavat luomaan ihanteellisen nukkumisympäristön.
  • Liiku säännöllisesti. Liikunta auttaa tasapainottamaan hormoneja, mikä edistää parempaa unta.
  • Luo johdonmukainen rutiini. Nukkumaanmeno samaan aikaan joka ilta auttaa asettamaan biologisen kellomme niin, että kehosi tietää, milloin on nukkumaanmenoaika joka ilta.
  • Rentoudu ennen nukkumaanmenoa. Kirjan lukeminen tai kuuma kylpy rentouttavat sekä mieltä että kehoa ja auttavat sinua nukahtamaan nopeammin.

Kuinka paljon unta ihminen tarvitsee päivässä?

Aikuiset tarvitsevat 7-9 tuntia laadukasta unta per yö yksilöllisistä tarpeista riippuen. 65-vuotiaat ja sitä vanhemmat pärjäävät yleensä 6-7 tunnilla yössä. He saattavat kuitenkin tarvita enemmän lepoa, jos he kärsivät fyysisistä vaivoista tai käyttävät tietyntyyppisiä lääkkeitä.

Lapset tarvitsevat unta huomattavasti enemmän; 6-13-vuotiaille riittävä määrä on 10-12 tunnin välillä ja teini-ikäisille 8-10 tunnin välillä. Alle kouluikäiset lapset nukkuvat jopa 11-13 tuntia vuorokaudessa.

Unentarve on ihmisillä melko yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet asiat. Keho voi joinakin aikoina myös vaatia enemmän unta kuin toisina. Tärkeintä onkin kuunnella omaa kehoaan ja tuntemuksiaan, ennemmin kuin noudattaa tiukasti tiettyjä tuntimääriä.

Unen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa

Riittävä, laadukas uni on välttämätöntä optimaalisen terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi koko elämän ajan. Ilman riittävää määrää levollista unta saatamme huomata olevamme kyvyttömiä suoriutumaan normaalisti sekä henkiseltä että fyysiseltä kantilta. Tee levosta itsellesi ykkösasia!