Meditoinnilla selkeyttä ajatuksiin

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että päässäsi on liikaa ajatuksia? Meditaatio on loistava tapa ottaa aikaa itsellesi, rentouttaa kehoasi, hiljentää mieltäsi ja vähentää stressiä. Meditointia on tehty eri kulttuureissa jo vuosisatoja ja se tarjoaa lukemattomia etuja. Tässä kirjoituksessa avaamme mitä meditaatio on, mitä hyötyä siitä on ja miten voit aloittaa.

Mitä on meditaatio?

Meditaatio on ikivanhat juuret omaava harjoitus. Siihen liittyy keskittyminen nykyhetkeen ja mielen rauhoittaminen häiriö- ja stressitekijöiltä. Meditaation aikana et tarvitse erityisiä laitteita eikä sinun tarvitse olla missään tietyssä paikassa. Aloittelevan meditoijan kannattaa kuitenkin aloittaa jossakin mukavassa ja hiljaisessa paikassa. Meditaation tavoitteena on saavuttaa sisäinen rauha ja hiljaisuus sallimalla itsesi istua ajatustesi kanssa ilman tuomitsemista tai niihin takertumista.

Levoton mieli on meditoinnin avulla rauhoitettavissa lyhyessäkin ajassa. Esimerkiksi ennen vedonlyöntiä on ajatusten hyvä olla kirkkaita. Pieni rauhoittumishetki ja sitten vasta vetovihjeiden pariin: https://vetovihjeet.org/

Meditaation edut

Meditaation fyysiset ja henkiset hyödyt ovat lukuisia. Fyysisesti se voi auttaa vähentämään kipua, parantamaan ruoansulatusta, lisäämään verenkiertoa, säätelemään sykettä ja verenpainetta sekä lisäämään vastustuskykyä. Se voi myös vähentää väsymystä sekä parantaa unen laatua ja muistin palautumiskykyä. Henkisesti se auttaa vähentämään stressitasoa (sekä lyhytaikaisesti että pitkällä aikavälillä), lisäämään tunneälyä (EQ), vähentämään ahdistustasoa (sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä), auttaa ongelmanratkaisutaidoissa ja päätöksentekokyvyssä. Nämä edut tekevät meditaatiosta korvaamattoman välineen yleisen hyvinvoinnin parantamiseen!

Kuinka aloittaa meditointi

Meditaation aloittaminen voi tuntua hankalalta, enhän minä osaa! Siihen ei kuitenkaan tulisi suhtautua suorituksena tai ajatella, että sitä voisi tehdä jollakin lailla väärin.

Etsi ensin mukava paikka, jossa saat olla rauhassa meditoinnin aikana – tämä voi olla kotona makuu- tai olohuoneessa tai ulkona luonnossa, jos sää sallii – ja aloita sitten istumalla alas selkä suorana ja rennosti. Sulje silmäsi varovasti ja ala hengittää syvään nenän kautta – hengitä hitaasti sisään laskien päässäsi neljään ja hengitä ulos samalla tavalla – toista tätä, kunnes tunnet olosi riittävän rentoutuneeksi aloittaaksesi meditoinnin. Kun jokin ajatus tulee päähäsi, yritä olla kiinnittymättä siihen. Tarkkaile sitä ohimennen kuin pilveä taivaalla, ennen kuin annat sen mennä yhtä nopeasti kuin se tulikin. Tämä auttaa pitämään keskittymisen läsnäoloon sen sijaan, että eksyisit ajatuksiisi.

Meditoidessasi pyri keskittymään hengitykseesi ja siihen, miltä kehosi tuntuu. Ajatusten putkahtaminen päähän on täysin normaalia. Niiden tulee antaa lempeästi tulla ja mennä ja palata itse aina takaisin omaan kehoon ja juuri siihen hetkeen.

Meditaation voi hyvin aloittaa vaikka vain parista minuutista. Aseta puhelimeesi ajastin, jotta sinun ei tarvitse keskeyttää meditointia katsoaksesi kelloa! Aikaa voi pikkuhiljaa pidentää, jos se hyvältä tuntuu. Meditointia voi alkaa harrastaa myös hieman hälyisemmissä paikoissa, kuten vaikkapa junassa istuessa.

Meditaatio ei vie päivästä paljoa

Nyt kun tiedät miten meditoinnissa pääsee alkuun, voit ottaa itsellesi pari minuuttia aikaa rauhoittumiseen vaikka ensimmäisenä aamulla tai viimeisenä illalla – tai milloin ikinä aikatauluusi parhaiten sopii. Hyvin pienellä panostuksella voit tehdä henkiselle ja jopa fyysiselle hyvinvoinnillesi paljon.