Usein sanotaan, että jooga tulee yleensä elämään jäädäkseen, ainakin jossain muodossa, pysyvästi. Ensimmäisenä joogasta tulevat ehkä mieleen painovoimaa uhmaavat, akrobaattiset asennot, tai sitten intialaiset mystikot ja joogagurut ashrameissaan. Jooga on kuitenkin ennen kaikkea matka, ja sen ilmenemismuodot ja eri osa-alueet näyttäytyvät jokaiselle eri tavalla. Fyysiset asana-harjoitukset, hengitysharjoitukset, meditaatio ja mahdollinen kirjallisuus muodostavat kokonaisuuden, jossa kaikki palikat tukevat toisiaan, ja joogan harjoittajat voivat omien tuntemustensa ja mielenkiintonsa mukaan kulkea itsensä näköisen joogamatkan, joka jatkuu toivottavasti elämän loppuun saakka.

Jooga on lempeä laji

Jooga on lajina hyvin lempeä, ja monen muun liikuntalajin tuottaman rasituksen sijaan joogan antama energia on parantavaa, kehoa hellivää ja uudistavaa. Vaikka rankassa ja pitkässä fyysisessä harjoituksessa hiki virtaa, ja sykekin usein nousee, on kokonaisuus kuitenkin rauhallinen. Harjoituksen vaatima keskittyminen edistää rauhoittumista, ja harjoituksen päätteeksi olo on suunnattoman uupumuksen sijaan levollinen ja virkeä.

Joogan eri lajit

Nykypäivänä sana jooga voi tarkoittaa hyvin eri asioita, sillä länsimainen jooga on kaupallistettu palvelemaan mahdollisimman monia liikunnan harrastajia. Astanga-jooga, bikram-jooga, hathajooga, saunajooga, mammajooga ja yin-jooga, ovat vain muutamia eri joogasuuntauksia, joita joogakoulut ja kuntokeskukset asiakkailleen tarjoavat. Yhteistä kaikille on kuitenkin pyrkimys liikkeen ja hengityksen mahdollisimman harmoniseen rytmiin, sekä notkeuden ja kehonhallinnan lisääminen erilaisten joogaliikkeiden avulla.

Joogaharjoituksen monet muodot

Joogan etuna on sen suunnaton monipuolisuus, ja eri vaikeustason variaatiot joogaliikkeissä. Näin hyvinkin eri tasoiset harrastajat voivat osallistua samalle joogatunnille, ja keskittyä tekemään ohjattua harjoitusta itselle sopivalla vaikeustasolla. Hyvin pian harrastuksen aloitettuaan kannattaa myös ottaa jooga osaksi omaa arkea, ja mahdollisuuksien mukaan jokaista päivää.

Kiireiseenkin päivään on mahdollista sovittaa pieniä, joogalle omistettuja hetkiä, jotka tuovat huomaamatta jaksamista ja iloa elämään. Aamun voi aloittaa istumalla vaikka vain vartinkin joogamatolla mietiskelemässä tulevaa päivää, lounastauon voi silloin tällöin omistaa puolen tunnin asana-harjoitukselle, tai illalla ennen nukkumaan menoa rentouttaa kehon lihakset kevyellä venyttelyllä. Monet edistyneet joogit kuvaavat elämäänsä juuri matkaksi, ja joogan monipuolisuuden ansiosta joogaharjoitus voi olla paljon muutakin, kuin liikuntakeskuksessa isossa porukassa suoritettu, maksullinen tunti.